pátek 26. října 2012

Doom III - BFG edice

Když roku 2004 konečně vyšel Doom III, herní magazíny se mohly zbláznit a začaly se předhánět v tom, kdo se vytasí s vyšším (mnohdy až absolutním) hodnocením a dovětkem "Tuhle hru prostě musíte mít, i kdybyste měli umřít". Realita ale byla trošku jiná a i když Doom byl fajn střílečkou (s obrovským hypem), nenabídnul nic neviděného - teda samozřejmě až na tou dobou vynikající grafiku, kterou si stejně mohl dovolit nastavit jen málokdo. Když byl poté ohlášen a posléze i vydán datadisk Resurrection of Evil, magazíny se ozvaly znovu a absolutní desítku se už nezdráhal dát nikdo. Aby taky ne - oproti základní hře byl tenhle přídavek mnohem povedenější (možná taky proto, že ho neměli na svědomí přímo lidé z id, ale hoši z Nerve Software) a zcela zaslouženě se o něm mluvilo jako o "tom lepším Doomu". Ale pořád se tady vznášel ten hutný oblak přehnaných očekávání.
 
Jenže doba se mění a nároky hráčů jsou (prý) jiné, než tomu bylo dřív. Recenzovaná BFG edice je remakem původního třetího dílu a vábí tedy nejen na "upravenou" grafiku, která je samozřejmě tím největším lákadlem, ale i na upravené a "lepší" zvuky. Tedy tak alespoň zní oficiální propaganda. Jenže jak už někteří tuší, zdání není takové, jaké se na první pohled jeví a člověk musí vůči podobným prohlášením vytáhnout obezřetnost na nejvyšší možnou úroveň. Modely postav, zbraní a vlastně i všeho ostatního zůstaly naprosto beze změny, jen byly v některých případech potaženy jinými texturami. Problém je, že jejich rozlišení se prakticky nezměnilo, takže nemůžete čekat bůhvíjaké zázraky - ostatně z okolních screenshotů si můžete udělat obrázek sami. Pokud už doma předchozí třetí díl máte a dychtíte po modernějším kabátě, není nic snadnějšího, než si hru opatchovat na verzi 1.3.1, stáhnout Wulfen Texture Pack a k němu přidat Sikkmod (případně rovnou VelociREAL Ultimate). Nejen, že výše zmíněné modifikace BFG edici s přehledem natrhnou pozadí, ale zároveň vás nebudou stát ani halíř.

Zato zvuky jsou jednoznačným fiaskem. Zbraně zní neskutečně tlumeně, v okolních zvucích téměř zanikají a všechno to zní tak nějak plastově. Problém by to nebyl v případě, kdyby hra alespoň umožňovala trochu si s hlasitostí pohrát, ale to skutečně nehrozí a jedním globálním posuvníkem žádných zázraků nedosáhnete. Inu nesmíme opomíjet, že BFG edice je "pouhý" konzolový port a s tímto faktem jde ruku v ruce další věc, co si zaslouží vyzdvihnout.


Po prvních krůčcích napříč stanicí UAC záhy zjistíte, že s takhle nastaveným FOVem se prostě hrát nedá, a to ani s vypětím všech sil. A je to skutečně tak. Po nějakých dvaceti minutách jsem (bez legrace) hru vypnul a koutkem oka pošilhával po něčem, kam bych mohl v krajním případě odložit obsah svého žaludku. Naštěstí jako vždy pomohl vševědoucí strýček Google a po přidání parametru +set g_fov 95 do zástupce hry se podařilo tento odporný problém úspěšně překlenout. Hodnotu FOVu si samosebou můžete zvolit čistě dle vlastního uvážení, a dokonce ani při vyšších nastaveních nedochází k nijak markantním deformacím okrajů obrazovky, což je toliko oblíbená deviza ostatních her. Nejde ale říct, že by se pár omezení přece jenom nevyskytlo, ať už od klasických protáhlých rukou společně s modelem zbraní, tak i například po poměrně úsměvnou chybu s poskakujícím zásobníkem u samopalu, jenž budí dojem, že je zbraň zlomená a pohromadě drží snad jen silou vůle nám svěřeného mariňáka. Co ale rozhodně musím pochválit, je změna (nebo spíše úprava) HUDu. Konečně se na širokoúhlých monitorech neroztahuje a i písmo je znatelně vyhlazenější, stejně jako se razantně zkrátila doba načítání jednotlivých misí. Jenže to je na reedici nějak málo.

Hratelnost samotná je v podstatě tatáž, jako před pár lety, a to včetně hnusáren typu "po sebrání lékárničky objeví se ze tmy tmoucí náhle skupinka Impů, snažících se mariňáka svými velkými drápy rozsápati". Vzato kolem a kolem bych však dal ruku do ohně za to, že likvidování všech těch pekelných stvoření je tak nějak jednodušší, a nic na tom nemění ani nejvyšší obtížnost. Reakce protivníků jsou subjektivně značně zpomalené (tudíž je je i snadnější dostat na lopatky) a korunu tomu všemu nasazují ozbrojení zombie vojáci, kteří se po vyběhnutí na pár vteřin zastaví a vůbec nijak nereagují. To samozřejmě dává dostatek času k jejich efektní likvidaci brokovnicí přímo do mozkovny.


Kromě původního Doomu III a jeho datadisku Resurrection of Evil se v BFG edici nachází ještě legendární první a druhý díl a speciální bonus s názvem Lost Mission, což je (jak již název napovídá) jedna nová herní kapitola, která vám zabere zhruba necelé dvě hodiny času. A právě tady je nejvíc vidět uspěchanost a nevyváženost skoro všeho, co se nevyvážit dalo. Co chvilku nacházíte nové a nové zbraně, hordy a hordy munice, kterou ani nemáte šanci efektivně využít, ze všech stran na vás vybíhají noví protivníci a navíc procházíte i částí původních oblastí s naprostým minimem změn. Můj dojem byl asi takový, jako kdyby se mi do rukou dostal přebalený a o 75% sesekaný původní díl, ze kterého někdo ještě na poslední chvíli špachtlí seškrábal nálepku s nápisem Technologické prezentační demo.

Ani ta hororová atmosféra není tak silná, jako kdysi bývala, za což ale může rovnou dvojice novinek - první nese název "baterka na zbroji", druhá pak "světlejší úrovně". Oproti dřívějšku tak můžete paprskem světla oblizovat temná zákoutí a neprobádané chodby takřka bez omezení a pokud už náhodou energie ve svítilně dojde, baterka se obnoví a po několika krátkých vteřinách svítíte vesele dál. Už žádné opatrné přehrabování se v arzenálu, sotva zahlédnete potácejícího se zombíka - teď na to stačí jedno kliknutí a je po starostech. Světlejší úrovně snad ani nemusím nijak vysvětlovat - opět se stačí podívat na srovnávací obrázky pořízené z Resurrection of Evil (obrázky vlevo) a novější BFG reedice (obrázky vpravo). Zesvětlení je víc než markantní a nějakému zásadnímu využívání baterky to nepomáhá ani za mák.


Bylo tedy vlastně vůbec nutné dělat remake? Nebylo. Bylo by těžké udělat jen nadstavbu s přidanými úrovněmi a podporou pro širokoúhlé monitory ve spojení s novým HUDem, třeba i za nějakou nižší cenu? Nebylo. Ale doba je zlá a každá mince se počítá; a čím je mince větší, tím víc hřeje v kapse. Za cenu zhruba třiceti euro, za jakou se v tuto chvíli BFG edice na Steamu nabízí, by si ji mohl koupit skutečně jen velmi zarytý fanoušek a nebo někdo, kdo původní trojku ani s datadiskem neměl možnost hrát. Pro ty ostatní je to ale koupě velmi nevýhodná, a to zvlášť v případě, že jste si pekelnou branou prošli teprve nedávno a nebo si na průběh dobře pamatujete. Ale aspoň se nikdo neodhodlal k začlenění autohealu.

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

souhlas, tahle "reedice" se opravdu nepovedla..za ty prachy si to můžou strčit kamsi...

btw dobrý výkon skoro po roce něco napsat :P to tu sjíždím skoro obden a dočkal jsem se novinky :D
jen tak dál ;)

Datastor řekl(a)...

Mno jo, dlouho nic nepřibylo hlavně kvůli tomu, že jsem neměl na psaní nějak zvlášť moc času. Budu se snažit zase pokračovat, ale ještě tak dokopat múzu, aby se trochu projevila...