Když roku 2004 konečně vyšel Doom III, herní magazíny se mohly zbláznit a začaly se předhánět v tom, kdo se vytasí s vyšším (mnohdy až absolutním) hodnocením a dovětkem "Tuhle hru prostě musíte mít, i kdybyste měli umřít". Realita ale byla trošku jiná a i když Doom byl fajn střílečkou (s obrovským hypem), nenabídnul nic neviděného - teda samozřejmě až na tou dobou vynikající grafiku, kterou si stejně mohl dovolit nastavit jen málokdo. Když byl poté ohlášen a posléze i vydán datadisk Resurrection of Evil, magazíny se ozvaly znovu a absolutní desítku se už nezdráhal dát nikdo. Aby taky ne - oproti základní hře byl tenhle přídavek mnohem povedenější (možná taky proto, že ho neměli na svědomí přímo lidé z id, ale hoši z Nerve Software) a zcela zaslouženě se o něm mluvilo jako o "tom lepším Doomu". Ale pořád se tady vznášel ten hutný oblak přehnaných očekávání.
Jenže doba se mění a nároky hráčů jsou (prý) jiné, než tomu bylo dřív. Recenzovaná BFG edice je remakem původního třetího dílu a vábí tedy nejen na "upravenou" grafiku, která je samozřejmě tím největším lákadlem, ale i na upravené a "lepší" zvuky. Tedy tak alespoň zní oficiální propaganda. Jenže jak už někteří tuší, zdání není takové, jaké se na první pohled jeví a člověk musí vůči podobným prohlášením vytáhnout obezřetnost na nejvyšší možnou úroveň. Modely postav, zbraní a vlastně i všeho ostatního zůstaly naprosto beze změny, jen byly v některých případech potaženy jinými texturami. Problém je, že jejich rozlišení se prakticky nezměnilo, takže nemůžete čekat bůhvíjaké zázraky - ostatně z okolních screenshotů si můžete udělat obrázek sami. Pokud už doma předchozí třetí díl máte a dychtíte po modernějším kabátě, není nic snadnějšího, než si hru opatchovat na verzi 1.3.1, stáhnout Wulfen Texture Pack a k němu přidat Sikkmod (případně rovnou VelociREAL Ultimate). Nejen, že výše zmíněné modifikace BFG edici s přehledem natrhnou pozadí, ale zároveň vás nebudou stát ani halíř.
Zato zvuky jsou jednoznačným fiaskem. Zbraně zní neskutečně tlumeně, v okolních zvucích téměř zanikají a všechno to zní tak nějak plastově. Problém by to nebyl v případě, kdyby hra alespoň umožňovala trochu si s hlasitostí pohrát, ale to skutečně nehrozí a jedním globálním posuvníkem žádných zázraků nedosáhnete. Inu nesmíme opomíjet, že BFG edice je "pouhý" konzolový port a s tímto faktem jde ruku v ruce další věc, co si zaslouží vyzdvihnout.
Hratelnost samotná je v podstatě tatáž, jako před pár lety, a to včetně hnusáren typu "po sebrání lékárničky objeví se ze tmy tmoucí náhle skupinka Impů, snažících se mariňáka svými velkými drápy rozsápati". Vzato kolem a kolem bych však dal ruku do ohně za to, že likvidování všech těch pekelných stvoření je tak nějak jednodušší, a nic na tom nemění ani nejvyšší obtížnost. Reakce protivníků jsou subjektivně značně zpomalené (tudíž je je i snadnější dostat na lopatky) a korunu tomu všemu nasazují ozbrojení zombie vojáci, kteří se po vyběhnutí na pár vteřin zastaví a vůbec nijak nereagují. To samozřejmě dává dostatek času k jejich efektní likvidaci brokovnicí přímo do mozkovny.
Ani ta hororová atmosféra není tak silná, jako kdysi bývala, za což ale může rovnou dvojice novinek - první nese název "baterka na zbroji", druhá pak "světlejší úrovně". Oproti dřívějšku tak můžete paprskem světla oblizovat temná zákoutí a neprobádané chodby takřka bez omezení a pokud už náhodou energie ve svítilně dojde, baterka se obnoví a po několika krátkých vteřinách svítíte vesele dál. Už žádné opatrné přehrabování se v arzenálu, sotva zahlédnete potácejícího se zombíka - teď na to stačí jedno kliknutí a je po starostech. Světlejší úrovně snad ani nemusím nijak vysvětlovat - opět se stačí podívat na srovnávací obrázky pořízené z Resurrection of Evil (obrázky vlevo) a novější BFG reedice (obrázky vpravo). Zesvětlení je víc než markantní a nějakému zásadnímu využívání baterky to nepomáhá ani za mák.
2 komentáře:
souhlas, tahle "reedice" se opravdu nepovedla..za ty prachy si to můžou strčit kamsi...
btw dobrý výkon skoro po roce něco napsat :P to tu sjíždím skoro obden a dočkal jsem se novinky :D
jen tak dál ;)
Mno jo, dlouho nic nepřibylo hlavně kvůli tomu, že jsem neměl na psaní nějak zvlášť moc času. Budu se snažit zase pokračovat, ale ještě tak dokopat múzu, aby se trochu projevila...
Okomentovat