úterý 1. listopadu 2016

Skyrim Special Edition

Některé články se nepíší snadno a právě to je i případ "remasterované" verze pět let starého Skyrimu, slibující "dechberoucí" grafiku, "vylepšené" efekty a díky přechodu na 64-bitovou verzi Creation enginu i "vysokou" stabilitu. Jenže na to je tady nějak moc uvozovek – a my si teď povíme, proč tomu tak je. 

Pokud jste před vydáním vlastnili původní Skyrim spolu se všemi DLC balíčky, tak je to sranda a speciální edice se vám už teď hřeje ve Steam knihovně zcela zdarma. Pokud ne, tak vás upravená verze vyjde na dalších čtyřicet éček (což už taková sranda není). Od remasteru opravdu nečekejte nic víc, než pár nových efektů, volumetrické sluneční paprsky, dynamickou hloubku ostrosti a podobné věci, kterých si ale během hraní mnohdy ani nevšimnete. Vylepšení grafiky je poznat převážně v interiérech a díky vyšší trávě a hustější vegetaci nepřichází zkrátka ani venkovní lokace. Jenže je tu jedno velké ale. Mnoho z výše popsaných efektů a úprav může v původní verzi hravě zastoupit několik modifikací, ENB presetů nebo snadných úprav ini souborů a remaster tak mnohdy i předčit. A zbytek? Inu... noci jsou pořád stejně světlé jako kdysi, modely postav rovněž beze změny, no a o animacích či naprosto nepoužitelném konzoloidním a po všech stránkách zcela dementním inventáři, ze kterého nejeden hráč ve snaze kliknout na správnou položku zestárne o deset let, se ani zmiňovat nebudu. Je to prostě pořád ten starý Skyrim se všemi svými plusy a mínusy a jako takový ho je nutno brát. Majitelé konzolí pak budou moci stejně jako v případě čtvrtého Falloutu stahovat a používat určité modifikace, i když pochopitelně v omezené míře.


Co se ale změnilo k horšímu, jsou zvuky. Tedy alespoň v PC verzi, která trpí problematickou kompresí a tím pádem celý remaster často zní jako záznam ze starého magneťáku, který kdosi zapomněl v plechové skruži. Bethesda údajně o tomhle problému ví a pracuje na nápravě, ovšem kdy k ní dojde, je už jako tradičně ve hvězdách. Stejně tak mizerně je na tom remaster i po technické stránce. Nechápejte mě špatně – přechod na 64-bitovou verzi Creation enginu je rozhodně vítaným krokem vpřed už jenom z hlediska paměťových limitů původní verze. Dalo by se dokonce říct, že právě tahle změna (spolu s konečně rychlým načítáním) je tím největším plusem a zároveň tahákem, nebýt jednoho dál se větvícího problému. Tušíte správně. Oním problémem je tuna předchozích neopravených bugů, které nově doplňuje i řada nových. Za těch několik hodin testování se mi dvakrát zničily save pozice (jednou nešlo vyvolávat kouzla, jelikož celý seznam s jejich výběrem prostě zmizel z nabídky a podruhé se mi všechny postavy v Bílém průsmyku zasekly a točily se na místě), několikrát se kompletně odmlčelo ovládání během dialogu (a mně tak nezbylo nic jiného, než hru kompletně shodit pomocí Alt+F4), dvakrát mi bez zjevné příčiny postava zemřela, po určité době se začnou přerušovat všechny zvuky, často dochází k ohromnému kolísání snímkové frekvence a od zhruba osmé zkušenostní úrovně mi hra začala poměrně často padat. Zvlášť na poslední zmíněný nešvar bohužel neexistuje žádná funkční rada a tak opět nezbývá než čekat, jestli se Bethesda pochlapí, chyby odhalí a v rozumné době opraví, a nebo jestli se na další opravy vykašle a hru nechá dohnít v naději, že tuhle nevděčnou práci (jako už tradičně) převezme ochotná moddingová komunita. Rád bych dodal, že původní Skyrim mi za celou dobu hraní (a že to byla vážně dlouhá doba) uloženou pozici nezničil ani jednou, problémy se zvuky se mi rovněž vyhnuly a pády nastaly až při používání ENB (což je sice mrzuté, ale ne tolik, jako když hra padá jen tak sama od sebe). To, že Bethesda nebyla schopná opravit ani rozšířenou a nechvalně známou chybu s pěstními potyčkami nebo nefunkčními koňskými povozy, když je hráčova postava přetížená, už je jenom takovou pomyslnou třešničkou na dortu. 


Někteří z vás určitě namítnou, že skoro všechno z toho, co jsem až doteď vyjmenoval, trápilo i původní Skyrim a nakonec se většinu problémů povedlo vymlátit (ať už oficiální cestou a nebo díky moddingové scéně). To je sice pravda, ale rozhodně to nebylo hned a bylo by bláhové se domnívat, že v případě remasteru to bude jinak. Modifikace rozhodně budou, nepochybně jich bude hromada, zcela jistě vzniknou i kousky úplně nové... jenže na ně si budeme muset ještě dlouhou dobu počkat. Výhodou pro zájemce tak může být alespoň to, že už se na Nexusu objevila konverze původní češtiny a v "novém" Skyrimu funguje až na pár drobností víc než dobře. Na otázku, jestli vám to tak bude stačit, si tedy budete muset odpovědět sami.

Žádné komentáře: